حرکت در مسافتهای کوتاه، دشمن روغن موتور!
یک باور غلط در بین رانندههای ایرانی، تعویض روغن موتور تنها بر اساس کیلومتر کارکرد است. شاید کمتر رانندهای به این نکته مهم توجه داشته باشد که روغن موتور خودرویی که هر روز در مسافتهای خیلی کوتاه حرکت میکند خیلی زودتر از روغن موتور خودرویی که مسافتهای طولانی را میپیماید باید تعویض شود. این یک حقیقت است که شاید کمتر تکنسین و رانندهای به آن توجه دارد و تنها وقتی برای تعویض روغن اقدام میکنند که کیلومتر کارکردشان بالا رفته باشد.
اینکه روغن موتور چه زمانی تخریب میشود و نیاز به تعویض دارد، نکته مهمی است که هر رانندهای باید از آن مطلع باشد. شاید شما با توجه به شرایط استفاده از خودرویتان هر 5هزارکیلومتر نیاز به تعویض روغن داشته باشید و یک راننده دیگر هر 10هزارکیلومتر یکبار روغن خودرو خود را عوض کند. اینجاست که باید با موارد تخریبکننده روغن موتور بیشتر آشنا شویم و بر اساس نوع استفاده و شرایط حاکم بر رانندگی اقدام به تعویض روغن کنیم.
۱. مراقب آبگرفتی روغنموتورها باشید!
روغن موتور پس از مدتی شروع به اکسیدشدن میکند. بدینترتیب با گذشت زمان گرانروی روغن بهدلیل به وجود آمدن مواد حاصل از اکسیدشدن، افزایش مییابد و با تولید اسیدهای آلی باعث خوردگی یاتاقانها میشود. در مخزنهایی که حجم کمتری دارند اکسیدشدن روغن سریعتر اتفاق میافتد.
وقتی سوخت هیدروکربنی میسوزد، از خود، مواد و محصولاتی را باقی میگذارد که یکی از مهمترین این ترکیبات، آب است. اگر موتور گرم باشد آبهای تولیدشده بهصورت بخار از اگزوز خارج میشوند ولی اگر موتور هنوز به دمای مناسب و بالایی که مد نظر است، نرسیده باشد و نسبتا سرد باشد، ممکن است بخارات آب در اثر میعان بهصورت مایع در آید و پس از راهیافتن به داخل موتور با روغن مخلوط شوند.
۲. درجا کار کردن، دشمن روغن موتور
درجا کار کردن موتور و حرکت در مسافتهای کوتاه باعث میشود موتور فرصت کافی برای گرم شدن پیدا نکند. تحت این شرایط مقدار قابل توجهی آب بهوجود میآید که در اثر احتراق، متراکم و وارد سیلندر شده و روی دیوارههای سیلندر مینشیند. آب حاصل از این فرایند در نهایت از طریق گازهای ورودی از رینگها عبور کرده و وارد کارتر میشود.
وجود آب داخل روغن، بهخصوص در کارتر و نقاط دیگری که درجه حرارت روغن پایین است، باعث تشکیل لجنی نرم و چسبنده(گیریس) میشود.
همچنین وقتی سوخت وارد کارتر میشود، مقداری از محصول حاصل از احتراق را نیز همراه خود به کارتر حمل میکند. این مواد شامل مواد باقیمانده جامد، دوده و احتمالا ترکیبات حاوی سرب است. با گرمشدن موتور، سوخت واردشده به کارتر تبخیر میشود ولی مواد جامد در روغن باقی میمانند و در نتیجه در کارتر لجن تولید میشود.
بنابراین مخلوط آب، روغن، سوخت و دیگر آلایندههای حاصل از احتراق میتوانند وارد کارتر و در آنجا به لجن تبدیل شوند.
۳. موتورهای بنزینی حساس در مقابل تشکیل رسوب
موتورهای دیزلی بهدلیل نسبت تراکم بالا نسبت به تشکیل رسوب در محفظه احتراق حساسیت زیادی ندارند. اما در موتورهای بنزینی اگر این رسوبات بهصورت مداوم در معرض فرآیند احتراق قرار گیرند ممکن است که سرخ شوند و منبع تولید جرقه جهت آتشزدن سوخت در محفظه احتراق را پر کنند. نتیجه این فرایند ایجاد ضربه، پیشاشتعالی و صداهای ناهنجار در موتور است.
بنا به دلایل ذکر شده، هر رانندهای باید برای زمان تعویض روغن موتور خودرو خود مولفههای مختلفی را مد نظر قرار دهد.
از کیلومتر کارکرد که معمولترین روش برای تشخیص زمان تعویض روغن است، تا نحوه استفاده و کارکرد موتور. زیرا خودروهایی که درجا کار میکنند یا پس از طی مسافتهای کوتاه خاموش میشوند، بیشتر در معرض تخریب روغن موتور و ایجاد لجن در آن قرار دارند و مالکان این خودروها خیلی زودتر از کسانیکه با خودرو خود مسافتهای طولانیتری را طی میکنند باید به فکر تعویض روغن موتور بیفتند.
تبلیغات رایگان
ReplyDeleteعیب یاب
دیاگ
دیاگ موتور سیکلت
تعمیرگاه خودرو
لوازم یدکی خودرو